近年の大学院博士学位論文 論文要旨



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小嶋常喜
“Peasant Formations in a Regional Delineation:
Gangetic Bihar and the Eastern United Provinces, 1900-1947”
「ビハール州ガンジス川流域および東部連合州における
農民構成 (1900~1947)」
ジャワーハルラール・ネルー大学(インド・デリー)
<2008年1月提出、2009年4月学位取得>

 インド史における1930年代は、民族運動の大衆化と農民運動の活性化によって新しいカテゴリー、すなわち「キサーン(農民)」という集団が登場した時代であったといえる。本研究は現在のウッタルプラデーシュ州東部およびビハール州にあたるガンジス川中流域平野部において活発化したキサーン・サバー(農民組合)運動に焦点をあてながら、この「農民」の登場という事態を社会史的な文脈で分析するものである。
 植民地政府によって導入された土地制度はインド社会に対して経済的な面で極めて大きな衝撃をもたらした。土地保有・所有の点からみると、地域ごとに非常に複雑かつ重層的な構造が存在・展開したことは確かではあるが、植民地期を通じての全般的かつ長期的な傾向としては、農業にかかわる諸階層のなかで、土地所有・保有階層とそれ以外の者という二極分化が起こっていたことが指摘される。加えて植民地支配は、社会的な意味でも大きな衝撃をもたらした。「他者」の見解と認識に基づく私法分野での立法、国勢調査事業、民族誌研究、そしてそのほか諸々の制度の実施は、アーリヤ・サマージの社会改革運動や多くのカースト集団の間での社会移動という形で、インド社会からの様々な反応を招来した。
 なかでも、1930年代のキサーン・サバー運動にとってもっとも重要かつ直接の系譜は、20世紀初め以来のヤーダヴやクルミーといった「中位」農耕諸カーストによる社会上昇運動にもとめることができる。この運動の主要な目標は自らのカーストのアイデンティティを再構築し、一定地域内の社会的ヒエラルキーにおいてそのカーストの地位を上昇させることであった。この運動のプログラムとそれに伴う活動は、しばしば競合する「上位」カーストとの暴力的な衝突を招いたが、それがまた運動参加者にカースト協会という組織を通じた集団的主張の経験を与えた。そしてこれらの経験はまた、さまざまな農耕カーストによって共有されている農業に関わる諸問題をも浮き彫りにし、それによってこれら共通の問題の下に集うことを可能にした。
かくして1930年代ビハールに誕生した農民組織としてのキサーン・サバー、そしてそれが展開する運動は、こうした社会状況を背景にしてさまざまな社会的・経済的階層に属する人々をゆるやかに包み込む、「キサーン」という新しいカテゴリーの人々を生み出すことになった。キサーン・サバーの指導の下、彼らは共通の要求を掲げて大規模地主との闘争を展開し、その活動の経験がますます「キサーン」というカテゴリーの凝集力を強めた。
 この新しいカテゴリーの出現はひとつの階級形成プロセスとしてみることも可能だ。この非常に緩やかに結ばれた人々は、カースト間の紛争という共通の経験の産物であり、「キサーン」はさまざまな社会的・経済的条件で暮らす人々であるという事実にも関わらずその紛争は人々が階級として行動する機会を提供していた。しかしながら、まさにこの事実がキサーン・サバー運動の盛衰を左右することになった。キサーン・サバーでは特定のカースト集団の存在が顕著であり、また彼らはキサーン・サバーを組織して人々をそれへと動員するうえで重要な役割を果たしていた。かつてのカースト協会と新しく組織されたキサーン・サバーとの間のこの連続性は、1930年代末になるとゆるやかに結ばれた階級の基盤を掘り崩し始めた。そしてカーストに沿って亀裂が広がるにつれ、「キサーン」という階級は浸食していった。

  The 1930s in Indian history saw the emergence of a new category, ‘Kisan’ or Peasant, with the massification of national movements and vitalization of the peasant movement. This study attempts to analyze this phenomenon in a socio-historical context by focusing on Kisan Sabha (Peasant Union) movement that evolved in the central Gangetic Plain which today constitutes the eastern Uttar Pradesh and the state of Bihar.
Land systems introduced by the colonial government had crucial impacts on the Indian society in material sense. As the detailed survey of this study on tenurial conditions region by region shows, each region had very complex relations and multi-layered structure among those who engaged in agriculture. But the overall and long-term trend throughout the colonial period was directed toward the creation of a polarized division between landed interests and the others. In addition to this material impact, the colonial rule also brought grave social impacts. Civil laws, census operations, ethnographic studies, and variety of institutions based on views and perceptions of ‘the Others’ invited variety of reactions from the Indian society in the form of social reform movements such as Arya Samaj, and social mobility among many caste clusters.
  The most important and immediate tradition of the Kisan Sabha movement in 1930s can be traced back to this social upward mobility movements by certain ‘middle-ranking’ agricultural castes such as Yadav and Kurmi since the beginning of 20th century, whose central goals were to reconstruct their identity in order to move upwards in a regional social hierarchy.
  Their programmes and actions, which often invited violent clashes with the opposing ‘upper-castes’, provided them with experiences of concerted assertion through an organization of caste sabha. These experiences also highlighted agrarian issues shared by various agricultural castes, and thereby made it possible for them to unite under the common agrarian issues. Thus the Kisan Sabha movement of 1930s in Bihar built up momentum in this phenomenon and was to produce a new category of Kisan, in which people from various socio-economic origins were loosely encapsulated. Under the leadership of the Kisan Sabha, the Kisan put forward common demands and waged struggle against large-scale landlords. The more the experience of actions accumulated through the Kisan Sabha, the stronger the collectivity of the category became.
  The emergence of this new category can be seen as a process of class formation. This very loosely united body of people is a product of their common experiences of inter-caste conflicts, which provided opportunities for behaving as a class despite the fact this Kisan consisted of groups living in different social and economic conditions. The very fact, however, determined the rise and decline of the movement too. There was a strong presence of particular caste in the Kisan Sabha and they took significant role in organizing the Sabha and mobilizing people into it. This continuity between the previous caste sabhas and the newly formed Kisan Sabha gradually began to undermine the foundation of loosely united class toward the 1940s, when erosion of the class of Kisan was taking place while rifts were widening along caste lines.



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